سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از دست دادنی که باعث بیماری می شود، از دستدادنِ دوستان است . [امام علی علیه السلام]
شنبه 86 شهریور 10 , ساعت 10:37 عصر

جر عه ای از نور یا امر بمعروف و نهی از منکر در آینه قرآن و حدیث

         آب دریا را اگر نتوان کشید    هم به قدر تشنگی باید چشید

 هرچند آیات و روایات و احادیث پیرامون دو فریضه الهی امر بمعروف و نهی از منکر فراوانند اما از باب تبرک در این مجال چند شاخه  از بوستان زیبای آیات و روایات چیده و تقدیم می شود :

 

قرآن کریم :از میان شما ، گروهی باید دعوت یه خیر و امر به معروف و نهی از منکر کنند.                                                             آل عمران /104

امام علی (ع): تمام کارهای خیروحتی جهاد در راه خدا، نسبت به امر به معروف مثل رطوبت دهان است نسبت به آب دریا.    نهج البلاغه ص 374

پیامبر اکرم (ص): آمران به معروف ، خلیفه خدا  در زمین هستند. تفسیر نمونه ،ج3،ص38

امام صادق(ع): کسی که بتواند جلوی مفاسد را بگیرد، ولی نگیرد دوست داردکه خداوند متعال معصیت شود.چنین کسی اعلام دشمنی با خدا کرده است.

                                                                                                       مستدرک ج2ص357

اما باقر (ع):  با امر به معروف ونهی از منکر ،کسبها حلال و زمین ها آباد می شود .                                                                                           تفسیر نمونه ج3ص38

امام علی (ع): پشتوانه مومنان و وسیله تحقیر کفار، امر به معروف ونهی از منکراست.     نهج البلاغه حکمت 31

امام صادق(ع): کسی که نسبت به دین خود  بی تفاوت باشد ، در حقیقت دین ندارد. 

                                                                       وسائل الشیعه 11،ص44

امام صادق(ع): بهترین دوستان من کسی است که  عیوب مرا به عنوان هدیه به من تذکر دهد.                                                           بحارالانوار ج74،ص282

 

امام حسین (ع): دلیل انکه  نهی از منکر من در شما اثر نمی کند آن است که شکمهای شما از حرام پر شده است. 

                                                                           بحارالانوارج 45ص 8

امام علی (ع):  تا خودم کاری انجام ندهم، سفارش آن را نمی کنم  وتا خودم ازکاری دوری نکنم ، شما را از آن باز نمی دارم. 

                                                                            نهج البلاغه ، خطبه175

امام علی ع):  تعجب می کنم که شما نسبت  به دشمن خواب و غافل هستید ،ولی دشمن نسبت به شما بیدار است. 

                                                                           نهج البلاغه /خطبه 34



لیست کل یادداشت های این وبلاگ

برگی از خاطرات
جر عه ای از نور
بالاله معروف